Saturday 4 May 2013

9.9.81

Assalamualaikum

Adakah hari ini bertarikh 9/9/1981 mengikut title di atas? Oh sudah tentu tidak. Itu merupakan tajuk movie baru yang sedang hangat di panggung wayang sekarang yang ditayangkan bermula 2hb yang lalu. Mengikut poster yang ditampalkan di dinding-dinding shopping malls, sepertinya sangat hangat ceritanya yaa ibu-ibu bapak-bapak. Maka gue dan teman-teman gue berlari-lari ke panggung, pengen nonton cerita itu. Oleh kerana gue dan teman-teman berlari ke panggung wayang, makanya, 1 hari selepas ditayangkan, kami baru nyampai di destinasi. Baru bisa nonton. Kalo pakai kereta, kan bisa nyampai 2hb bahahaha. Adakah aku memang sengal atau stress sendiri?

This is another Thailand's ghost story besides  Long Weekend yang baru juga ditayangkan di panggung wayang. Guess what, I watched both of them. Supportive kan aku, walhal tidak ada darah siam langsung. Aku ada darah cina tapi langsung tidak berminat tengok cerita cina di panggung. Betul-betul kacang lupa ingatan. Okay adik-adik, you are strictly prohibited untuk mencontohi peribahasa yang diperkotak-katikkan di dalam blog ini.

First of all, aku betul-betul mengidam hendak berjumpa dengan pengarah filem cerita hantu ini. Aku mahu pengarah tu clarify kenapa tajuk title filem beliau berupa nombor yang tidak boleh terungkapkan dan bukannya abjad. Sungguh berhantu title tersebut di kepala aku. Bagi aku cara penyampaian cerita ini memang unik sebab cerita di sebalik kematian dan pembunuhan diceritakan satu persatu. Yang uniknya, penceritaan diceritakan secara backwards. If you get what i mean. Started from the woman punya kematian, why it happened. Then the man yang menyewa di rumah tersebut, the maid, the friend, the lover and finally the parents. Standard cerita hantu thailand memang semua watak akan mati di akhir cerita. Which is so predictable lah kan.

Best? Boring? You tell me. Semasa tayangan, aku boleh menguap 2 to 3 times sambil duduk bersila di atas kerusi dan menongkat dagu. Actually not really that bad lah because my friends ada jerit-jerit sambil tutup muka dengan tangan kerana ketakutan. As long as ada orang jerit menonton that one particular ghost story, kira berjayalah kan. Memandangkan motif cerita hantu ialah untuk buat orang takut. Rating untuk cerita ni aku bagi 5 out of 10. Recommended for you to watch so that tidak ketinggalan. But not highly recommended if you have other options of movies to be watched.



Arghhhhh takutnye ponn adoii~

Lebih kurang perangai cikgu dengan anak murid. By the way, entri tidak berkaitan dengan gambar.

Happy watching people! Not forgetting, May 5th 2013 is going to be a history. Merupakan hari untuk rakyat Malaysia turun beramai-ramai untuk menentukan masa depan negara yang disayangi. Sungguh meriah election mengalahkan hari raya. Apa-apa pun, wishing those yang boleh mengundi, undi dengan bijak. Pilihan di tangan anda. Peace No War! 





No comments:

Post a Comment

bila mereka berkata-kata