Sunday 13 October 2013

My instinct was right...!

Assalamualaikum

Its been a long time since my last post isn't it? Its a lie kalau aku cakap takda masa sebab aku bukan lah orang penting yang banyak meeting dengan duta-duta atau datuk-datuk mahupun datin-datin. Masa habis sebab tengok movie, nyanyi-nyanyi, ketawa dengan member, jalan-jalan cari makan. Yep, seperti yang adik aku yang super mengada ni cakap, belajar takda dalam list mehehehe. Kesimpulannya memang aku malas buka blog ni. This post is gonna be a short one. A story when I was in primary school. 

Aku bersekolah di SK.Benoni yang terletak di Papar, Sabah. Dulu masa sekolah aku terkenal sebab jenis tak takut dengan insan yang bernama cikgu. Kerja rumah, konfem tak buat. Masa dalam kelas kerja aku jalan-jalan round kerja kawan-kawan yang lain. Sampai-sampai ada sorang cikgu bahasa inggeris aku yang paling garang di sekolah cakap dengan mama, "si nana ni, budak-budak yang lain semua takut dengar bunyi tapak kaki aku. Tapi dia sorang ja yang tak tau takut.". Ohmayyy teruk sangat kah perangai aku masa sekolah? 

When I was in primary 6, few months before UPSR semua student darjah enam time tu gathered in our class. Unfortunately I just forgot kenapa kami dikumpulkan time tu, maybe ada taklimat or something. Then right before we dismissed, cikgu Apsah (guru kelas aku masa darjah 6) kata ada pengumuman penting. Tetiba cikgu kata ada penyampaian hadiah untuk murid yang ada peningkatan dalam pelajaran. That time i was like, "weyh rudi, konfem ko dapat rudi. Ko kan pandai sejak akhir-akhir ni". Tetiba cikgu umum nama aku Liana Ag Sani! What man i ain't no study at all like seriously??!! hahaha cam tu lah lebih kurang aku terkejut kan padahal melatah melayu kaw2 punya like, oh mak kau! Takda lah english-english ohmayy ohmayy time tu. 

I was so proud of myself time tu. Wahh anugerah sebab meningkat dalam pelajaran padahal study habuk pon tadakk. Since then, aku study punya main rajin especially mathematics sebab aku suka math sangat macam sukee angatt tak boleh blah. Selalu dapat hadiah dari cikgu sebab selalu dapat markah tertinggi math. Tapi tagih hadiah bukan main macam ceti, hari-hari tagih cikgu mana hadiah mana hadiah. Meningkat lah katakan.

So it happened just now when we're having our dinner, my dad buka cerita masa zaman aku sekolah rendah dulu-dulu which is 8 years ago. Terbuka kisah tentang anugerah meningkat dalam pelajaran tu. Then tetiba aku stop swallowing my food inside my mouth, ewww pengotor. Then I said, dulu babah yang rancang dengan cikgu pasal hadiah tu kan? Babah yang beli hadiah berupa satu set alat tulis tu kan? Kening kerut sampai dua-dua tercantum, mata melebar. Babah senyum! Seriously I had been trolled for 8 years and I knew it but just because aku nak sedapkan hati sendiri, aku tak tanya time dulu lagi. See? My instinct was right, I knew it! I just knew it yang babah subahat dengan cikgu-cikgu aku di sekolah and mama pun terlibat sama. Seriously no one has ever told me about it. I am so innocent but still my instinct was right. 

Babah said, since i'm so rock head a.k.a keras kepala, susah betul nak study, kerja rumah tak buat, tak takut cikgu, asal test aku cakap "alaa kacang ja". Babah ambil pendekatan yang berbeza daripada orang lain. Budak-budak macam aku time tu memang tak boleh dimarah nanti makin sengal. So babah buat macam tu supaya aku ada semangat study. 

See people? As a future english teacher, I learned that there is no saying as "one size fits all". Pendekatan berbeza untuk setiap jenis murid and untuk pastikan kejayaan budak tu, bukan cikgu ja kena usaha. Ibu bapa pun kena turun padang untuk anak sendiri. Paling penting, pengorbanan ibu bapa kita hanya Tuhan ja yang tahu berapa banyak yang mereka korbankan untuk anak-anak. Anak-anak sekalian, dont be selfish and rude by saying mama and bapa korang konon tak sayang kamu. Tiada ibu bapa yang tidak sayang anak-anak. Nanti bila turn kita jadi parents baru kita tahu payah lelah nak besarkan anak dan pastikan diorang berjaya tau tak? Jadi untuk itu sayangilah ibu bapa kita because we never know what they have done for us. 


1 comment:

  1. haha....lawak but encouraging...boleh guna kat anak2 murid nnti mase praktikum...haha

    ReplyDelete

bila mereka berkata-kata