Thursday 27 March 2014

Pengubat hati

Assalamualaikum

Siapa pengubat hati anda semua? Nama yang terlintas pertama sekali di dalam kepala, dia lah pengubat hati kamu. Ada yang teringat muka boyfriend, muka girlfriend, sahabat, mama, abah, adik. tidak lupa juga page 9gag. Kenapa 9gag? Sebab semua post 9gag lucu tahap ketawa guling-guling mehehe. 

Tapi kan, bila kita ada masalah kita rasa down sangat, kita rasa mau menangis, kita rasa mau jerit atas bukit masalah kita, ada pernah terlintas nama ALLAH? Bilamana kita rasa resah tanpa sebab, kita rasa gundah tapi sebab tidak tahu kenapa, ada pernah rujuk dengan ALLAH?

Bukan mahu tunjuk pandai atau alim, tapi jujur aku malu sebab setiap kali aku rasa sedih atau resah aku rujuk manusia. Aku mengadu dengan manusia. Aku cerita dengan manusia, aku mahu orang tu dengar cerita aku. Tapi aku lupa Allah tu sentiasa mendengar setiap keresahan dan masalah aku, tanpa aku cerita. Allah. Ya Allah. Astaghfirullah.

Selalu kita terlepas dari kesulitan. Kita ucap terima kasih dengan orang yang tolong kita. Tapi ada kita ucap Alhamdulillah atas pertolongan Allah? Bila orang puji kita dengan bangga kita ucap terima kasih. Ada kita cakap Alhamdulillah sebab Allah bagi pinjam segala nikmat dengan kita? 

Allah. Ya Allah. Malu sebab ibadah tidak sempurna. Amanah Allah diambil ringan. Allah maha penyayang, Allah sayang kita, tapi kenapa kita sendiri tidak sayan dengan diri sendiri? Allah kata tutup aurat, kita tetap buka. Allah kata solat, kita tinggal solat, lewatkan solat. Kita boleh ketawa seharian tanpa rasa bersalah sedangkan kita sedang buat salah. Ya Allah. Malu. 

Jangan malu untuk membuat kebaikan. Jangan malu buat perubahan ke arah kebaikan. Malulah sebab seringkali langgar perintah Allah. Allah yang mencipta kita. Allah. Allah. Peringatan untuk aku sendiri. Bilamana aku lupa, tegur-tegurlah. Semoga Allah bagi kemudahan untuk kita semua. 

Allah. Subhanallah. Astaghfirullah. 




No comments:

Post a Comment

bila mereka berkata-kata