Thursday 19 June 2014

10 Easy Ibadaat for Women in Ramadhan On Our Menses

Assalamualaikum

Its already 20th of June and we have around 8 more days to reach Ramadhan. Kadang-kadang time menses atau known as period masa ramadhan, aku confuse sebab x tau mau buat apa? Makan tu memang mestilah kan haaa tapi maksud aku ibadah. Ibadah apa yang boleh kita buat time period. Mesti boring kan sebab time-time kita biasa solat, masa menses seminggu x dapat solat. Dan biasanya manusia contohnya aku, time boleh solat berusaha jaga pakaian, ucapan, tindakan. Bila x solat mulalah sisi liar keluar. Biasanya diri yang pemarah, kuat merajuk dan suka fikir bukan-bukan akan bermaharajalela time tu. Allah.. x terkawal betul. Memang itulah kelebihan solat. Solat yang sempurna mampu menjaga akhlak seorang ummah. 

Bila sudah terbiasa beribadat, insyaaAllah kita akan rasa sunyi bila x dapat solat seminggu. Tu belum masuk masalah hormon period sampai 2-3 minggu. So sebelum sampai Ramadhan tahun ni, jum kita siapkan minda kita dengan pengetahuan. Apa yang kita boleh buat masa menses....

1. Banyakkan berdoa pada Allah SWT. Sebab doa adalah senjata mukmin.
2. Menziarahi keluarga terdekat. Dengan niat merapatkan tali silaturrahim.
3. Melazimi Istighfar dan zikir. Boleh buat time masak, cuci kain, sapu rumah.
4. Berdakwah pada sesama muslim atau bukan muslim. 
5. Baca buku-buku bermanfaat.
6. Menziarahi orang sakit. 
7. Mendengar bacaan-bacaan al-Quran. x payah tunggu astro oasis pasang. download sendiri di hp. dengar.
8. Selalu tolong orang. 
9. Senyum. Sebab senyum itu sedekah.
10. Selalu beri salam 'Assalamualaikum'.

Well thats 10 ways untuk beribadat. Actually there are lots of them and these are just few of it. Ni bukan aku pandai-pandai bagi ceramah agama. Ni pun actually aku dapat dari satu page http://www.theidealmuslimah.com/2014/04/21/10-easy-ibadaat-for-women-in-ramadan-on-their-menses-periods/ dan berkenan update di blog. Aku tukang translate dari english ke bahasa melayu lebih baku ja hahah.. InsyaaAllah bermanfaat untuk aku. Dan kamu, muslimah. 

Semoga kita semua dipertemukan dengan Ramadhan tahun ni. Dan semoga Ramadhan kali ni akan jadi bulan kita menerima hidayah dan pengampunan dari Allah. And may our ibadaah be accepted by Allah always insyaaAllah.




Thank you for reading! 

No comments:

Post a Comment

bila mereka berkata-kata